Θέματα Εκπαίδευσης - Παιδείας
Αλλο δείγμα Ποιότητας από το Βιβλίο Ιστορίας του Σύγχρονου Κόσμου (για νέους της Γ΄ Λυκείου)
Από τα ευτράπελα και τα σοβαρά της προεκλογικής «σοφίας»: Τι μπορεί να σημαίνει μια πρόταση για διαμόρφωση του Αναλυτικού Προγράμματος των Σχολείων από τους εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς της τοπικής κοινωνίας ;
Ανω οι βάσεις, Κάτω οι βάσεις, Αβάσιμη η συζήτηση γύρω από τη Βασολογία
Ανω οι Βάσεις, κάτω οι Βάσεις: αβάσιμα τα συμπεράσματα και αδιευκρίνιστα τα αίτια της εκπαιδευτικής κακοδαιμονίας...
Ακατανόητη Απορύθμιση της Ιστορικής Παιδείας στο Λύκειο με πρωτοβουλίες (πράξεις ή παραλείψεις ή ολισθήματα) της πολιτικής ηγεσίας.
Αλαζονεία της Δύναμης. Αδυναμίες της Αλαζονείας
Αναζήτηση της Αλήθειας γενικά, στον τομέα της Παιδείας ειδικά
Αναξιόλογα περί Αξιολόγησης
Ανερμήνευτο ή Δυσερμήνευτο Εκπαιδευτικό Ατόπημα
Ανίχνευση Βημάτων Επιστημονικού Ήθους στην Ιστορία του Στοχασμού από την Αρχαιότητα ως σήμερα
Αξιολόγηση διδασκόντων, διδασκομένων και άλλων ενόχων
Αξιολόγηση της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση
Αξιολόγηση της μη Αξιολόγησης: Μαρασμός της Εκπαίδευσης
Αξιολόγηση του Μαθητή και Παιδαγωγική Ευαισθησία ( ή Αναλγησία)
Αξιοποίηση των «πηγών» στην Ιστορία (κατά τη συγγραφή, τη διδασκαλία, την εξέταση)
Από την Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης: Ένα κεφάλαιο μεγαλείου και οδύνης.
Απορίες Εκπαιδευτικού για την Αξιολόγηση των αξιολογητών και άλλων αξιωματούχων /στελεχών της Εκπαίδευσης
Απορρίφτηκαν τα Παιδιά ή τα Απορρίψαμε Εμείς; Αποτυγχάνουν τα Παιδιά ή η Μεταρρύθμιση των «Κλειστών Οριζόντων»;
Αποσύνδεση του Απολυτηρίου Λυκείου από την Πρόσβαση σε ΑΕΙ -ΤΕΙ ανακοίνωσε ο Υπουργός. Μακάρι. Αλλά πώς;
Αρετές του λόγου (προφορικού ή γραπτού)
Αρετές του Λόγου και Αρχές Διαλόγου: προφορικού, γραπτού, φαντασιακού / νοητού:
Αρχές διαλόγου
Αρχές του επιστημονικού Λόγου,Αρχές του επιστημονικού και επαγγελματικού Ήθους στον ελληνικό στοχασμό.
Ασχολίαστες «αρετές» του επίμαχου βιβλίου Ιστορίας για τα 12χρονα παιδιά (της Στ΄ τάξης του Δημοτικού)
Ασχολίαστη πτυχή του προβλήματος του επίμαχου βιβλίου: Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (για την Στ΄ τάξη του Δημοτικού ).
Βασιλική Περιουσία και Ευγνωμοσύνη Βασιλική
Βήματα Γλωσσικής Παιδείας (2) B΄. Ετυμολογία και σύνθεση λέξεων: Διείσδυση στο νόημα του λόγου
Βήματα Γλωσσικής Παιδείας (3) Γ' Οργάνωση - Δομή - Έκφραση Λόγου αντίστοιχη προς το Περιεχόμενο της Σκέψης
Βήματα Γλωσσικής Παιδείας (6).Εμείς και το γλωσσικό παρελθόν μας
Βήματα γλωσσικής Παιδείας : (5) Για τη λογική δομή της γλώσσας
Βήματα Γλωσσικής Παιδείας (1) ή Γλωσσικής Αγωγής Βήματα
Βήματα γλωσσικής Παιδείας
Βήματα γλωσσικής Παιδείας: (4) Συνολική θεώρηση του γλωσσικού φαινομένου για τον Έλληνα (διδάσκοντα και διδασκόμενο)
Βήματα Ιστορικής Απαιδείας
Βήματα Φιλοσοφικής Παιδείας ως μία προϋπόθεση για καλύτερη Εκπαιδευτική Πορεία (διδασκόντων και διδασκομένων).
Για τη διδασκαλία της Ιστορίας γενικά και στο Λύκειο ειδικά (html) (doc)
Για τη διδασκαλία της Φιλοσοφίας, γενικά στο Ενιαίο Λύκειο και ειδικά στη β΄τάξη του(Θεωρητική Κατεύθυνση).(html) (doc)
Για τη διπλωματία του 1821:Ποια η διπλωματική επινόηση των Φιλικών.Ποια η διπλωματική αντιμετώπιση της Ελληνικής Επανάστασης από τις Ευρωπαϊκές δυνάμεις και τους λαούς της Ευρώπης
Για τη λογική δομή της γλώσσας
Για τη λογική και ηθική αξία του «πρέπει» στη σκέψη και την έκφραση.
Για τη μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων(ειδικά των εκπαιδευτικών)
Για την επέτειο της Πρωτομαγιάς
Για την παιδαγωγική και κοινωνική διάσταση της σημερινής πραγματικότητας των Τ.Ε.Ε
Για την πολύπαθη έννοια του Πολιτισμού
Για τη Σκοπιανή περιπλοκή και την επιχειρούμενη / συνεχιζόμενη εκ μέρους των Σκοπιανών πλαστογράφηση της Ιστορίας της Μακεδονίας
Για την Ψυχική Υγεία των Εφήβων από τη σκοπιά της Εκπαίδευσης
Για την Τοπική Ιστορία ως μέρος σχολικής παιδείας
Για τις ανάγκες των καιρών: Ήπια μαθήματα Ιστορίας με πολλή νηφαλιότητα είναι, νομίζω, χρήσιμα στους καιρούς μας. Αφορμή η «ευγενική συμπεριφορά» γειτόνων από τα Σκόπια και μακρινών «συμμάχων» από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Για τις αξίες της ζωής στον ιδιωτικό και κοινωνικό - πολιτικό βίο των ανθρώπων ή Για τις αξίες που πρεσβεύουν ή παραβλέπουν οι άνθρωποι στην προσωπική και κοινωνική - πολιτική ζωή τους.
Για τις σχολικές εξετάσεις
Γιατί αποφεύγουν εθνικό διάλογο για την παιδεία;
Γιατί αποφεύγουν πραγματικό δημόσιο διάλογο για την παιδεία; Δεν μπορούν; Δεν θέλουν; Ή φοβούνται την ευαισθητοποίηση του δήμου (του κοινού πολίτη) και το φωτισμό της σκέψης και της κρίσης του; (pdf)
Γιατί και πώς διδάσκουμε Ιστορία; Και παράλληλη διερεύνηση συναφών ζητημάτων, ώστε να γίνεται πληρέστερη η αιτιολόγηση του γιατί και του πώς. (html) (doc)
Γιατί καρκινοβατεί η «Ενισχυτική»και δεν το καταλαβαίνουν οι «Ειδικοί»;
Γιατί καταδίκασαν οι Αθηναίοι το Σωκράτη;
Για το νόημα του όρου Αλήθεια:Σχεδίασμα για μια προσέγγιση στην έννοια της Αλήθειαςαπό την Αρχαιότητα ως τους καιρούς μας
Γνώμη στα πλαίσια της κοινωνικής παρουσίας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας (Δικαίωμα; Δυνατότητα; Αίσθηση χρέους; Ευθύνη; Ελευθερία;) (html) (doc)
Δείγμα αντικειμενικότητας σχολικού βιβλίου Ιστορίας (Γ΄ Λυκείου): Συμφωνία του Μονάχου (29-30 Σεπτεμβρίου 1938) και το Γερμανοσοβιετικό Σύμφωνο (23 Αυγούστου 1939). Ερμηνεία -Συνέπειες.
Δείγμα γραφής από το νέο βιβλίο Ιστορίας για την Γ΄ Λυκείου
Δεν αντιλαμβάνονται την πενία ιδεών, την οποία συντηρούν για την Κοινωνία και τον εαυτό τους; (html )
Δεύτερη «επίσημη» γλώσσα;
Διαθεματική ευδαιμονία ή σύγχυση και αποπροσανατολισμός της μάθησηςκαι της σκέψης των νέων διαμέσου της «διαθεματικής» ανακάλυψης;
Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων: Ένα μήνυμα σύγχρονης πολιτικής σκέψης και πράξης
Διδαξιμότητα του σχολικού βιβλίου Ιστορίας
Διπλωματικό παρασκήνιο κατά την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα (1864) σε doc σε html
Δοκίμιο Ανίχνευσης της διαμορφούμενης κατά το 18ο αιώνα εθνικής συνείδησης των Ελλήνων στο έργο του Ρήγα Φεραίου - Βελεστινλή
Δρόμοι Ελληνικής Παιδείας: προς την Ελλάδα, προς την Ευρώπη
Εγκώμιο του Μαυροπίνακα
Εθνισμός και Εθνικισμός: ( έννοιες συγγενείς ή ασυμβίβαστες; τυχαία ή συνειδητή σύγχυση στη χρήση τους;)
Εισήγηση του Φ. Κ. Βώρου σε Παιδαγωγικό Συνέδριο στη Λευκωσία ( 20-4-2002)
Εκπαιδευτική Κληρονομιά από το 2003 προς το 2004 (Συμπτώματα ωραιολογίας, σύγχυσης και αρρυθμίας / δυσλειτουργίας )
Ελευθερία της Συνείδησης
Εμφύλιος Πόλεμος (1943-49): Βαθύτερα αίτια και επιδιώξεις
Ένα δείγμα προβληματισμού για τη διδαξιμότητα σχολικού βιβλίου Ιστορία του Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου (για την Γ΄ Λυκείου), σελ. 135-136: «Η πολιτική κρίση στην Ελλάδα (κατά την περίοδο 1943-45) και τα Δεκεμβριανά».
Εξετάσεις - Αξιολόγηση των Μαθητών (από σκοπιά εκπαιδευτική, παιδαγωγική, κοινωνική.) σε doc
Επιθυμητές αρετές σχολικού βιβλίου
Έτος μνήμης του έργου του Ανδρέα Λασκαράτου
Έχουν δικαίωμα οι νέοι στην Ελπίδα; 'Επειτα τι απ' αυτούς ελπίζει η Πατρίδα; σε doc σε html
Ζητήματα Ουσίας που ξεχάστηκαν στις ανακοινώσεις περί Παιδείας
Η αξία της ερώτησης στη διδακτική πράξη (html) ( doc)
Η Διδασκαλία ως κοινωνική λειτουργία και θεσμοποιημένη πράξη
Η θέση του Σωκράτη στην Ιστορία του Φιλοσοφικού Στοχασμού
Η Τεχνολογία, δημιούργημα του ανθρώπου , στην υπηρεσία του ανθρωπισμού και γενικότερα του Πολιτισμού.
Η φιλοσοφία της Ζωής όπως εκφράστηκε από τον Αβδηρίτη στοχαστή Δημόκριτο (c. 460-370 π.Χ.)
Ιδέες αδρανείς ( μέρος β΄).(html) ( doc)
Ιδέες αδρανείς ( μέρος γ΄)
Ιδέες αδρανείς.
Ιόνιος Ακαδημία (1824-64)
Ιστορία του Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου (από το 1815 έως σήμερα) για τις / τους εφήβους της γ΄ τάξης Γενικού ΛυκείουΠροάγει ή αναχαιτίζει την καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης και κρίσης των νέων την παραμονή της πολιτικής ενηλικίωσής τους;
Ιστορική και Ηθική διάσταση του φαινομένου της Εργασίας
Ιστορική Συν-είδηση και Κρίση (html) ( doc)
Κατάργηση των Εξετάσεων προς Α.Ε.Ι. -Τ.Ε.Ι.;Βελτίωση του τρόπου Μετάβασης στα Α.Ε.Ι. -Τ.Ε.Ι.; Ή πρόσθετη σύγχυση στο εξεταστικό με αφορμή τον προεκλογικό πυρετό;
Κατευθύνσεις και Όρια της Πνευματικής Ζωής.Όρια Ευπρέπειας και Σεβασμού για την Αλήθεια του Εγώ και την Αλήθεια των ' Αλλων
Κατευθύνσεις και Όρια της Πνευματικής Ζωής του Ανθρώπου (αφετηρίες Φιλοσοφικού Στοχασμού)
Κίνηση Ιδεών στα Επτάνησα (ιδιαίτερα στην Κεφαλονιά) τον καιρό του Διαφωτισμού και του Ριζοσπαστισμού (περίπου από 1750 έως 1864): Έκφραση εθνικής συνείδησης - διαμόρφωσης κοινωνικού φρονήματος.
Κοινωνία της Γνώσης και εκπαιδευτικές - παιδαγωγικές επιπτώσεις
Κριτίας
Λειτουργία της εικόνας στη διαδικασία της διδασκαλίας
Μαθησιακές Δυσκολίες. Μνημόνιο για μια εισήγηση
Μαθησιακές Δυσκολίες.Μνημόνιο για μια εισήγηση
Μαύρη ή Γλαυκώπιδα Αθηνά γνώρισε η Iστορία;
Με σεβασμό για τη γνώμη του άλλου.
Μερικές επισημάνσεις δυσερμήνευτων ατελειών του σχολικού βιβλίου Ιστορίας: Νεότερος και Σύγχρονος Κόσμος (Γ ΄Λυκείου).
Μερικές επισημάνσεις και απορίες για το θέμα που δόθηκε για τις εξετάσεις στη Β΄ τάξη Λυκείου Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα
Μερικές παρατηρήσεις για τις Γενικές Εξετάσεις Ιουνίου 2001 (με αφετηρία της τωρινές εξεταστικές διαδικασίες)
Μερικές σκέψεις για την προετοιμασία διδασκαλία-Μέρος Β΄
Μερικές σκέψεις για την προετοιμασία διδασκαλίας-Μέρος Α
Μια ενδιαφέρουσα συγγραφή Τοπικής Ιστορίας: Γεώργιος Ν. Μοσχόπουλος, Ιστορία της Κεφαλονιάς (1797- 1940): Πολιτική Ιστορία – Πολιτισμός – Παιδεία – Γράμματα – Τέχνες.
Μια άποψη για το «Σκοπιανό»: Σλαβομακεδονία εισηγούνται έμμεσα ή υποσυνείδητα οι Σκοπιανοί ιστορικοί.
Μια παρατήρηση για το μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας στις Πανελλήνιες εξετάσεις Β΄ Λυκείου
Μνημόνια διδασκαλίας (σχέδια μαθήματος)
Μνημόνιο εισήγησης για τη διδαξιμότητα κάποιων από τα «καινούργια» διδακτικά βιβλία Δημοτικού - Γυμνασίου.
Μοιραία ολισθήματα πολλά συνοδεύουν το νέο βιβλίο Ιστορίας του Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου (1815-2000) για την γ΄ Λυκείου
Μονότονα και υποτονικά για το πολυτονικό
Μπορούμε να αξιοποιήσουμε την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία ως μορφωτικό αγαθό για τους νέους από σήμερα ή θα συνεχίσουμε την παιδαγωγική τραγωδία που γράφουμε εις βάρος τους μέχρι σήμερα, ως έκφραση κενής και παραστρατημένης αρχαιολατρίας της «ώριμης» γενιάς εις βάρος των παιδιών της;
Νομοθεσία των Βαρβάρων για την Εκπαίδευση;
Ο Αριστοτέλης περί ευδαιμονίας, αρετής, προαίρεσης (ελεύθερης επιλογής) και ευθύνης.(html) (doc)
Οικονομική Κρίση ή Κοινωνική Ακρισία, που καλύπτεται τελικά με Πολιτική Υποκρισία είναι το σύμπτωμα των καιρών μας;
Οι Σοφιστές
Παιδαγωγική ' Απνοια (14 Σεπτεμβρίου 2004)
Παιδαγωγική Ευδαιμονία και ευθύνες διολίσθησης προς Εκπαιδευτική Κακοδαιμονία. (Μέρος Α΄): Παιδαγωγική Ευδαιμονία
Παιδαγωγική Πορεία από την απορία και την Αμφιβολία προς την έρευνα και την Αμφισβήτηση, προς την αντικειμενικότητα και την Ωριμότητα της Σκέψης και τη δημιουργική Επινόηση.
Παιδαγωγική. Προσπάθεια ανίχνευσης της πορείας γένεσης και διαμόρφωσής της.
Παιδεία ανιστόρητη σημαίνει κοινωνική αντίληψη περιορισμένη και αποπροσανατολιστική
Παραγωγική ή επαγωγική η πορεία; ( στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Γ΄ Λυκείου)
Παρατήρηση πρώτη για τις εξετάσεις (Ερωτήσεις κρίσης ή ακρισίας και αποπροσανατο-λισμού;)
Πεδία σύγχυσης στην Ελληνική Παιδεία
Περί ήθους ατόμων, κοινωνικών ομάδων, μελών της Κοινωνίας ενεργών
Περί Κριτικήςως λειτουργίας κοινωνικής
Περιπέτεια κατά την Προετοιμασία ενός Μνημονίου Διδασκαλίας μιας διδακτικής ενότητας Ιστορίας
Ποια επίδραση έχει ή θεωρείται ότι έχει η ιστορική γνώση στη διαμόρφωση της συνείδησης;
Ποια σχέση έχει με την ιστορική Αλήθεια το Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι;
Ποιο το νόημα της διένεξης Λασκαράτου και Κλήρου - Εκκλησίας ;
Ποιότητα Εκπαίδευσης (2): Διατύπωση Σκοπών και Αναζήτηση Μέσων.
Ποιότητα Εκπαίδευσης: προοιμιακή προσέγγιση
Προβλήματα της Ελληνικής Εκπαίδευσης Σήμερα (html) (doc)
Πρόγραμμα, Βιβλία, Οδηγίες (μη) διδασκαλίας της Σύγχρονης Ιστορίας στο Ελληνικό Λύκειο.
Προοιμιακή προσπάθεια Συμβολής σε ένα Διάλογο για την Παιδεία.
Προσπάθεια ανάλυσης της έννοιας «πολιτισμός»
Προσπάθεια βηματισμού στο δύσβατο τοπίο της διαθεματικότητας μέσα σε συνθήκες ομίχλης.
Προσπάθεια βιβλιοπαρουσίασης: Νίκης Λάσκαρη – Μπάλλα και Γεράσιμου Σπ. Μπάλλα, Λαογραφικά Κεφαλονιάς, τ.3ος: Λαϊκοί Ποιητές. Αργοστόλι 2011
Προσπάθεια επισήμανσης και καταγραφής των αρετών του Λόγου(προφορικού και γραπτού)
Προσπάθεια προσωπογράφησης αξιολογούμενου και αξιολογητή στα πλαίσια της Εκπαι-δευτικής Αξιολόγησης
Πρωτοφανής Αποτυχία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις! Αλλά ποιοι απέτυχαν; Και ποιοι είναι οι υπεύθυνοι; Τα θύματα ή οι θύτες;
Πώς διαμορφώνεται η Συν-είδηση;
Σεμινάριο των Εκπαιδευτικών στο Βόλο στις 5 και 6 Σεπτέμβρη 2001
Σκεπτικό για ένα Πρόγραμμα διδασκαλίας Στοιχείων Φιλοσοφίας στο Λύκειο
Σκέψεις - Προτάσεις για την ανοικοδόμηση του Λυκείου ύστερα από τη «Μεταρρύθμιση» και τη «Βελτίωση» του Λυκείου των «Ανοιχτών Οριζόντων»
Σύγχυση γλωσσική, άγνοια εννοιολογική και ολιγωρία (;) παιδαγωγική είναι στοιχεία ευδιάκριτα σε κείμενα προγραμματικά του Υπουργείου Παιδείας για την Παιδεία.
Σχεδιάγραμμα για μια Φιλοσοφία του Ανθρώπου
Τα Δεκεμβριανά του 1944: Ποιοι τα θέλησαν; Ποιοι τα σχεδίασαν ή ελπίσανε και προσδοκούσαν κέρδη από την αιματοχυσία που άρχισε στις 3 του Δεκέμβρη 1944;
Τι δηλώνουμε με τις εκφράσεις: Παιδαγωγική Αντίληψη Δικαιοσύνης - Εκπαιδευτική Πολιτική Δικαιοσύνης (Αφορμή και εν μέρει πεδίο αναφοράς για την ανάλυση που επιχειρούμε ήταν οι πρόσφατες εξετάσεις (α΄ και β΄ Λυκείου, Πανελλήνιες) που έδωσαν πολλά δείγματα σύγχυσης και ακρισίας)
Τι κάνουμε λοιπόν με τους Αρχαίους Έλληνες συγγραφείς;
Μπορούμε ή όχι να τους αξιοποιήσουμε ως μορφωτικό αγαθό για τα παιδιά και να διασώσουμε την υπόληψή μας στη συνείδηση των μαθητών μας;
Τι μπορεί να εξυπηρετεί ο «γλυκασμός» της σύγχρονης ή πρόσφατης Ιστορίας στη σχολική παιδεία;
Τι μπορεί να σημαίνει Παιδαγωγική Ευδαιμονία; (είναι εφικτή; Πώς; Πόσο εξαρτάται από το δάσκαλο και πόσο από τις περιστάσεις);
Τι μπορεί να σημαίνει Φιλοσοφία της Ζωής (πέρα κι έξω από το φερώνυμο Κίνημα, που έχει καταγραφεί στην Ιστορία της Φιλοσοφίας)
Τι μπορεί να σημαίνει Παιδαγωγική Φρόνηση, Σύνεση;
Τι σημαίνει ερώτηση Κρίσης
Το προβληματικό σχολικό βιβλίο (Ιστορία Στ΄ Δημοτικού) παραμένει πρόβλημα, γιατί είναι μη διδάξιμο γενικά, λόγω της δομής του, του περιεχομένου και της ελλειμματικής συλλογιστικής του.
Το συγκινησιακό και ιδεολογικό στοιχείο στη διδασκαλία της Ιστορίας
Τοπικά και «Τοπιογραφία» για την Τοπική Ιστορία ως μέρος της σχολικής Παιδείας doc pdf
Φιλική Εταιρεία (Οδησσός, 1814)Φιλικοί : αυτοί που προετοίμασαν ιδεολογικά και οργανωτικά το Εικοσιένα doc pdf
Φιλοσοφία για όλους τους εκπαιδευτικούς.(html) ( doc)
Φιλοσοφία του πείθω και πείθομαι
Φιλοσοφικός Ευαγγελισμός (αναγκαίος για την αναβάπτιση της δευτεροβάθμιας παιδείας μας)doc pdf
Copyright © 2006 F. K. Voros
url: www.voros.gr e-mail: vorou@otenet.gr
Τεχνική/Διαφημιστική Υποστήριξη: www.fora.gr