Ασχολίαστη πτυχή του
προβλήματος του επίμαχου βιβλίου:
Νεότερη και
Σύγχρονη Ιστορία (για την Στ΄ τάξη του Δημοτικού ).
του Φ. Κ. Βώρου
Η παρατεινόμενη
εκκρεμότητα - αντιδικία σχετική με σχολικό βιβλίο
Ιστορίας για 12/χρονα παιδιά μού επιβάλλει να επανέλθω
στο θέμα ως καθήκον δασκάλου, με την ελπίδα ότι είναι
πιθανό να συμβάλω στη διευκρίνιση ότι πρώτιστα είναι
ζήτημα παιδαγωγικό. Κατ' ανάγκην θυμίζω κάποια
πρόσφατα δημοσιεύματα, που οι συντάκτες τους
αποκαλύπτουν πτυχές τις σύγχυσης και της αγωνίας:
·
«Το
βιβλίο Ιστορίας και οι επικριτές του» (Εφημ.
«Καθημερινή» της 15 Ιουνίου 2007, υπογράφει ο Κ. Δ.
Ζέπος).
·
«Το
διαβόητο βιβλίο» (επιστολή του Θ. Χ.
Κοντογιαννόπουλου στην Εφημ. «Κ» της 23 Ιουνίου
2007»).
·
«Να
ανατεθεί σε άλλους ιστορικούς το βιβλίο» (θέση της
ΔΑΚΕ καθηγητών) και
·
Τέσσερα συναφή δημοσιεύματα στην εφημ. «Το Παρόν»
(της 24.6.2007, σελ. 20-21).
·
«Έλεος, όχι άλλες εικασίες» (δήλωση της υπουργού
Παιδείας, δημοσιευμένη στην εφημ. «Κ» της 15
Ιουνίου 2007, σελ 6). Περιέχει και την ακόλουθη
πρόταση, προτροπή - αποτροπή: «Ακούστε, το βιβλίο
είναι επιστημονική υπόθεση, δεν είναι
πολιτικό ζήτημα, με το οποίο ορισμένοι
παίζουν...».
Ανεξάρτητα από τις
επιστημονικές θέσεις και εκτιμήσεις δεοντολογίας , που
θίγονται με τα παραπάνω δημοσιεύματα, μια πτυχή
μένει άθικτη, απροσπέλαστη:
Κατά πόσο τα περιεχόμενα
του βιβλίου και η εννοιολογική ένδυσή τους και η μέθοδος
παρουσίασής τους ανταποκρίνονται στην αντιληπτική
ικανότητα 12/χρονων παιδιών και είναι δυνατό να
διδαχτούν στα πλαίσια του σχολικού χρόνου (δυο
διδακτικών ωρών των 40΄- 42΄ κάθε εργάσιμη εβδομάδα).
Ενδεικτικά
μόνο θα σημειώσω ότι: σε μια διδακτική ώρα των 40΄-42΄
καλείται ο δάσκαλος να παρουσιάσει στο ακροατήριό του
τα ακόλουθα:
·
΄Αφιξη
του Όθωνα ως βασιλιά (το 1833)...με τη συνοδεία
Αντιβασιλέων, γιατί ήταν ανήλικος...
·
Επανάσταση της 3ης του Σεπτέμβρη (1843)
για την παραχώρηση Συντάγματος (περιορισμό της
Απόλυτης Μοναρχίας σε Συνταγματική)...
·
Τελική
έξωση του Όθωνα ...(1862)...
·
Εκλογή
νέου βασιλιά (1863) , του Γεωργίου Α΄...
·
Διαδικασίες ψήφισης νέου Συντάγματος και διαμόρφωση
Βασιλευόμενης Δημοκρατίας (1864).
·
Στο
Γλωσσάριο γίνεται λόγος για «Αρχή της Δεδηλωμένης»
(μιας αρχής περιοριστικής, που επέβαλε ουσιαστικά ο
Χαρίλαος Τρικούπης με τη δημοσίευση ενός άρθρου
επικριτικού για τους χειρισμούς του βασιλιά στην
προώθηση Πρωθυπουργών της επιλογής του) .
·
Η
ενότητα ολοκληρώνεται με το Κίνημα στο Γουδί
(1909), την εμφάνιση του Στρατιωτικού Συνδέσμου και
παράθεση κάποιων αιτημάτων του, την πρόσκληση και
προώθηση του Ελευθέριου Βενιζέλου στην πολιτική
σκηνή του ελλαδικού χώρου (το 1910).
Για τον «εννοιολογικό
φόρτο» με τον οποίο οι συγγραφείς «φωτίζουν» τα
δωδεκάχρονα παιδιά (πάνω από το αντιληπτικό επίπεδό
τους) ενδεικτικά πάλι σημειώνω κάτι από αυτά που ζητούν
ως άσκηση μνήμης - ορισμού - κατανόησης, σε άλλη
ενότητα, στη σελίδα 14: Αναγέννηση, Διαφωτισμός
, ορθός λόγος (συνολικά 10 έννοιες)!... Υποτίθεται
ότι οι έννοιες αυτές έχουν αναλυθεί για τα τυχερά 12/χρονα
παιδιά στις προηγούμενες σελίδες.
Αλλά είναι πιθανό να
αναρωτηθείτε τώρα: οι ερωτήσεις αυτές θα απαντηθούν από
τα παιδιά; Τους ευτυχείς γονείς ή τους εργατικούς
φροντιστές, που θα κουραστούν γι' αυτές;
Αναρωτηθείτε, όποια παιδεία κι αν έχετε, τι σημαίνει
ορθός λόγος.
Όλα αυτά τα ενδεικτικά
μπορείτε να τα βρείτε σχεδόν σε κάθε διδακτική ενότητα.
Η ταπεινότητά μου έχει καταγράψει αρκετά σε άλλα
σύντομα δημοσιεύματα (στην εφ. «Το Παρόν», από το Πάσχα
και μετά).
Για το επίπεδο
της όλης συγγραφής ενδεικτικά μόνο θα σας πληροφορήσω
ότι οι συγγραφείς προσφέρουν στα ευτυχισμένα 12/χρονα
παραθέματα από συγγράμματα πανεπιστημιακά, κείμενα
επιστημονικών συνεδρίων (π.χ. εκλεκτού επιστήμονα
συγγραφέα, του κ. Διαμαντούρου). Όλα όμως αυτά είναι
αποκαλυπτικά της διδακτικής εμπειρίας που φαίνεται να
έχουν ή να στερούνται οι συγγραφείς του βιβλίου από την
αγία έδρα διδασκαλίας του Δημοτικού Σχολείου. Και
δείχνουν ποιο είναι το πρώτιστο πρόβλημα του
επίμαχου βιβλίου:
Είναι πρόβλημα
επιστημονικό ή παιδαγωγικό;
Και η λύση του
(ως επιλογή και πράξη: ποιο χρέος έχουμε απέναντι στα
παιδιά και ποιο δρόμο επιλέγουμε) είναι πολιτικά
ουδέτερη η εντονότατα πολιτική;
Κατά την
ταπεινή μου γνώμη:
Για όσα ενδεικτικά
κατέγραψα το δίλημμα είναι κυριότατα παιδαγωγικό ως προς
την ουσία (τι θα διδάξουμε στα παιδιά, με ποια μέθοδο,
για ποιο σκοπό και με ποιο βιβλίο διδάξιμο / κατανοητό
και σύμμετρο προς τον πραγματικό σχολικό χρόνο).
Είναι έκδηλα πολιτικό ως
προς την προέλευση και την έπειτα περιπλοκή και
αναβλητικότητα και τους σημερινούς δισταγμούς ή την
ατολμία για επίλυσή του (από την κυβερνητική πλευρά) ή
την ανεξήγητη σιωπή (από την πλευρά της αξιωματικής
αντιπολίτευσης).
Τι συμβαίνει όμως ως
προς τον μερισμό των ευθυνών;
.α΄. Η προηγούμενη
Κυβέρνηση ευθύνεται
πλήρως για το αναλυτικό Πρόγραμμα
(π.χ. να διδάξουμε στα 12χρονα και Γαλλικό Διαφωτισμό,
για να τα «φωτίσουμε»...), για την προκήρυξη διαγωνισμού
συγγραφής, για τον ορισμό Επιτροπής Κρίσης, με άτομα
σοφά ή φιλόσοφα, όχι όμως με εμπειρία από Δημοτικό
Σχολείο...
.β΄. Η σημερινή
Κυβέρνηση ευθύνεται πλήρως για την προώθηση του βιβλίου,
μολονότι είχε έγκαιρα
ενημερωθεί ότι δεν είναι διδάξιμο!!!
Επειδή η πολιτική ηγεσία
του ΥΠΕΠΘ υποστήριξε την άποψη ότι η διόρθωση του
βιβλίου «είναι υπόθεση επιστημονική», θεωρώ χρέος να
ενημερώσω για μια λεπτομέρεια:
Σε μια διδακτική ενότητα
του βιβλίου (σελ. 68-70) διαβάζουμε και ότι στις μέρες
του Καποδίστρια «διανέμονται
εθνικές γαίες».
Καλό είναι να ρωτηθούν
οι συγγραφείς για κάποια τεκμηρίωση, γιατί - ανεξάρτητα
από τις προθέσεις του πρώτου Κυβερνήτη - κάτι τέτοιο δεν
έγινε , όσο γνωρίζω.
Περιορίζομαι σε αυτή μόνο την επισήμανση διαπιστώσιμης
ανακρίβειας, για να μη δημιουργήσω πρόβλημα μεγαλύτερο
στους συγγραφείς και κριτές και την πολιτική ηγεσία.
Εύλογο
ερώτημα: Τι κάνουμε, λοιπόν, τώρα;
Επαναλαμβάνω ό, τι
έγραψα πριν από καιρό:
προσωρινά ανατυπώνουμε το προηγούμενο βιβλίο. Λίγο
παραφορτωμένο αλλά αναγνώσιμο - διδάξιμο. Και ευθύς
προωθούμε διαδικασία συγγραφής νέου...Ευθύνη πολιτική
και η απόφαση και η διαδικασία και η τωρινή αναποφασιστικότητα.
Φ. Κ.
Βώρος,
PH.
D.,επίτιμος
Σύμβουλος του
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
|