Ασχολίαστες
«αρετές» του επίμαχου βιβλίου Ιστορίας για τα 12χρονα
παιδιά
(της Στ΄ τάξης του
Δημοτικού)
του Φ. Κ.
Βώρου
Για τις επιστημονικές
και ιδεολογικές «αρετές» του βιβλίου μίλησαν κι έγραψαν
πολλοί, ειδικοί και μη. Κι έκαναν πολλές και αξιόλογες
επισημάνσεις,
που υποχρέωσαν και την «αρμόδια» πολιτική ηγεσία (με
έκδηλη καθυστέρηση κα δυσφορία) να δεχτεί υπέρ των
άτυχων συγγραφέων- ότι αυτοί θα αξιοποιήσουν
τις επισημάνσεις για βελτίωση της συγγραφής τους. Και
είχε προηγηθεί πολύ ευγενικά φιλοξενημένη στην εφημερίδα
«Κ» (1-4-2007) συνέντευξη της υπεύθυνης για τη συγγραφή
καθηγήτριας, με τα ακόλουθα αξιοπρόσεκτα στοιχεία: στην
ερώτηση του δημοσιογράφου: «θεωρείτε ότι το βιβλίο
μπορεί να αφομοιωθεί από τους μαθητές...;» απαντά:
«Δεν θέλουμε να
αφομοιωθεί
(μαθησιακά η ύλη του βιβλίου).
Θέλουμε να υποστηρίξουμε ένα νέο περιβάλλον
μάθησης, στο οποίο τα παιδιά μελετούν, αναζητούν,
σκέπτονται, συμπεραίνουν και με τον τρόπο αυτό μαθαίνουν
ιστορία».
Από την πλευρά
μου οφείλω να διευκρινίσω ότι ως εκπαιδευτικός από την
αρχή θεώρησα πιο σημαντική μια άλλη επισήμανση:
ότι το νέο βιβλίο από παιδαγωγική άποψη δεν είναι
διδάξιμο για παιδιά 12/χρονα, που η σκέψη και κρίση
και η αφομοιωτική ικανότητά τους κινείται ακόμα στο
επίπεδο των συγκεκριμένων εικόνων, καταστάσεων,
γεγονότων, εξελίξεων και βρίσκεται μόλις στο ξεκίνημα
για ανάβαση στο επίπεδο αφηρημένων εννοιών κα
αντίστοιχων εικόνων...εξελίξεων.
Συγκεκριμένα:
.α΄.
Με την πρώτη ωριαία διδασκαλία (σελ. 2 του σημερινού
βιβλίου) καλούνται ο δάσκαλος να διδάξει και οι μαθητές
να μάθουν κάτι για την Αναγέννηση και τον
Ουμανισμό,
την Τυπογραφία, τη Μεταρρύθμιση, τους
Προτεστάντες.
Η διδακτική - μαθησιακή
περιπέτεια της πρώτης ώρας ολοκληρώνεται με την παράθεση
(στην ίδια σελίδα 2) 10 ονομάτων λογίων κα καλλιτεχνών
της Αναγέννησης, για τους οποίους οι συγγραφείς
περιορίζονται στην παράθεση 20 χρονολογιών γέννησης και
θανάτου των 10 λογίων - καλλιτεχνών(...). για να κάνουν
τι (δάσκαλος και μαθητές) σε σχέση με αυτούς;
.β΄.
Από όσα παραθέσαμε πιο πάνω ως πλαίσια διδακτικής -
μαθησιακής υποχρέωσης μιας διδακτικής ώρας (δηλ.
40΄!)διαπιστώνετε, ελπίζω, ότι οι αποδέκτες του σχολικού
βιβλίου αντιμετωπίζουν απερίγραπτη υπερφόρτωση
διδακτέας ύλης και ότι είναι χρονικά αδύνατη η
ενασχόλησή τους με ανάλυση έστω κα ενός γεγονότος (π.χ.
της επινόησης της τυπογραφίας)! Τι ακριβώς έγινε; Από
ποιον; Πότε; Πού; Πώς; Γιατί; ποιες οι εκτιμήσεις για το
επίτευγμα;
Επιμένουμε στην ανάλυση
κάποιου συγκεκριμένου γεγονότος κατά την ωριαία
(40λεπτη) διδασκαλία, γιατί αυτό αποτελεί αναγκαίο
σημείο αναφοράς (ορατό, επισκέψιμο, ερευνήσιμο,
αφηγήσιμο), για να δομηθεί η μαθησιακή διαδικασία για
12χρονα παιδιά. Ταυτόχρονα αποτελεί επίκεντρο της
ζητούμενης ιστορικής αλήθειας και μαθησιακής / κριτικής
/ ερμηνευτικής προσέγγισης και άσκησης με ερωτήματα όπως
αυτά που προσημειώσαμε και θεωρούμε σκόπιμο να
επαναλάβουμε και διευκρινίσουμε:
Τι ακριβώς έγινε; Από
ποιους;
Πού και πότε; (μέσα
σε ποιες περιστάσεις);
Πώς (λειτούργησε η
σκέψη / δράση των δρώντων);
Γιατί; (με ποια
κίνητρα); Ποια ήταν τα αποτελέσματα;
Πώς εκτιμήθηκαν τότε;
Αργότερα;
[Για γενική καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας, της
ερμηνευτικής διείσδυσης, του εννοιολογικού εμπλουτισμού,
της συλλογιστικής δομής του λόγου].
.γ΄.
Και φυσικά είναι πέρα από κάθε προσδοκία ότι κατά τη
διάρκεια της 40λεπτης ενασχόλησης μπορούν και όσοι ακόμη
είναι πιο σοφοί από τους συγγραφείς δάσκαλοι να
ξεπεράσουν τις ατέλειες του βιβλίου για να αναλύσουν:
·
Την
ανθρώπινη επινοητικότητα για τα ποικίλα επιτεύγματα
των εφευρέσεων (π.χ τυπογραφία).
·
Την
κοινωνική λειτουργία της διαμαρτυρίας σε όλες τις
εποχές - κοινωνίες, όπου εκδηλώνονται διαμαρτυρίες από
τους υπηκόους και αναγκάζονται οι εξουσίες κάτι να
διορθώσουν για να μην ανατραπούν.
·
Την
ανάλυση και προβολή της έννοιας Προτεστάντης
(=Διαμαρτυρόμενος)
.δ΄.
Ύστερα από τις επισημάνσεις αυτές αναλογίζομαι ως
δάσκαλος αν:
Η διδακτέα ύλη, που
έχουν εγγράψει οι συγγραφείς στη σελ. 2 για μια
διδακτική ώρα, μπορεί μαθησιακά να προωθηθεί (με τον
τρόπο που έλεγε η υπεύθυνη της συγγραφής στη συνέντευξή
της) σε 5-6 διδακτικές ώρες των 40΄! (όπου τα παιδιά
«μελετούν, αναζητούν, σκέπτονται, συμπεραίνουν και με
τον τρόπο αυτό μαθαίνουν ιστορία»)!
Και αναρωτιέμαι ακόμη αν
οι συγγραφείς και τα μέλη της Επιτροπής Κρίσης (που
διατύπωσαν γνώμη θετική γι’ αυτή τη συγγραφή ως διδάξιμο
βιβλίο στο σχολείο)έχουν κάποια εμπειρία από την αγία
έδρα της σχολικής αίθουσας, όπου ανέμεναν το βιβλίο να
αξιοποιηθεί διδακτικά, έστω και χωρίς την κορυφαία
μαθησιακή στιγμή της «αφομοίωσης»!
.ε΄.
Με τέτοια δεδομένα ως συγκεκριμένα ατοπήματα για
σχολικό βιβλίο απορώ πώς μπορούν οι «αρμόδιοι» σύμβουλοι
της πολιτικής ηγεσίας να εισηγούνται δηλώσεις και
προσδοκίες
ότι οι συγγραφείς μπορούν να διορθώσουν το συγκεκριμένο
βιβλίο, ώστε να είναι επιστημονικά αποδεκτό και
παιδαγωγικά διδάξιμο με τη νέα δομή / μορφή του
(«Καθημερινή», 5-4-2007, σελ.4) ως το Σεπτέμβρη. Γιατί
εκτός από τις αντικειμενικές αδυναμίες, που είναι τόσες
ώστε να οδηγούν σε ξαναγράψιμο
του βιβλίου, υπάρχουν και υποκειμενικές αδυναμίες
δυσυπέρβλητες, γιατί:
Ή δεν μπορούσε η
συγγραφική ομάδα να γράψει διδάξιμο σχολικό βιβλίο
(επιστημονικά - παιδαγωγικά άψογο) στην αρχική φάση...
Ή δεν είχε δείξει την
αναγκαία προσοχή. Επιπλέον, έχει τώρα υποστεί τέτοια
ψυχική δοκιμασία, ώστε θα εργαστεί σε συνθήκες
αιχμαλωσίας της σκέψης υπό επιτήρηση, άρα όχι
αποδοτικά.
Επίσης, η σαφής
πρόβλεψη της πολιτικής ηγεσίας για κάποιες πρόσθετες
σελίδες
στη νέα συγγραφή θα οδηγήσει μοιραία σε τέτοια έκταση το
βιβλίο, που είναι ήδη υπερφορτωμένο, ώστε θα προκύψει
νέο βαρύ ατόπημα: δε θα μπορεί να διδαχτεί η πρόσφατη
ιστορική πορεία της κοινωνίας μας...Φορτώνεται από
τώρα η πολιτική ηγεσία τη βάσιμη επίκριση γι’ αυτή την
αβλεψία ή απρονοησία ή συνειδητή επιδίωξη.
(Προσωπικά υιοθετώ την αθωότερη εκδοχή που θα ακουστεί).
Επίλογος:
Τα κάνουμε λοιπόν;
Το βιβλίο που προωθήθηκε
στα σχολεία για το 2006-2007 αποκαλύφθηκε ακατάλληλο για
λόγους ποικίλους, με τόσα και τέτοια ατοπήματα, ώστε
δε φαίνεται διορθώσιμο, μάλιστα μέσα σε κλίμα
αντιδικίας, καχυποψίας, ψυχικού τραυματισμού.
Επαναφέρουμε, λοιπόν,
προσωρινά για το 2007-2008 το προηγούμενο βιβλίο. Είναι
λίγο παραφορτωμένο, αλλά αναγνώσιμο - διδάξιμο.
Φροντίζουμε άμεσα να
επανέλθουμε στο διαγωνισμό, που δεν έχει αποδώσει
κατάλληλο βιβλίο. Στο μεταξύ φροντίζουμε για
ανασύνθεση ή αντικατάσταση της Επιτροπής Κρίσης (που
αποδείχτηκε ανεπαρκής στην κρίση της) με πρόσωπα που να
έχουν όλα εμπειρία από διδασκαλία και συγγραφή
Ιστορίας. Και κάτι άλλο: ξαναβλέπουμε το Αναλυτικό
Πρόγραμμα Ιστορίας για την Στ΄ τάξη του Δημοτικού.
Μπορεί λ.χ. να έχει αναφορά στη Γαλλική Επανάσταση
(1789-) και στην Ελληνική (1821- ), όχι όμως και στο
Διαφωτισμό (εννοιολογικά απρόσιτο για 12χρονα παιδιά).
Αρκεί μια παράγραφος με τίτλο: Λόγοι που προκάλεσαν
εκείνη ή τούτη την Επανάσταση..
Κλείνω με μια ευχή: όλοι
μας να δούμε έναν ορισμό της φρόνησης. Θυμίζω
μια διευκρίνιση - ανάλυση που έδωσε ο Δημόκριτος (απόσπ.
2): «Έστι γαρ φρόνησις τα τρία ταύτα: βουλεύεσθαι καλώς,
λέγειν αναμαρτήτως και πράττειν α δει». Νομίζω ότι η
διαρκής αναζήτηση φρόνησης είναι φρόνηση, ειδικά για
όσους ασχολούνται με εκπαιδευτικά ζητήματα.
Φ. Κ.
Βώρος,
Ph.
D.,
Επίτιμος Σύμβουλος του
Παιδαγ. Ινστιτούτου
[Το άρθρο αυτό
αφιερώνεται σε όλους τους καλοπροαίρετους υπερασπιστές
που καταφάσκουν το βιβλίο χωρίς να έχουν δοκιμάσει τη
διδαξιμότητά του στη σχολική αίθουσα Δημοτικού Σχολείου
κατά τη διάρκεια του πραγματικού σχολικού χρόνου]
|