Από το στοχασμό των Σοφιστών*
Γοργίας ο Λεοντίνος
(περίπου 490/483-380/376 π.Χ.)
Από το Ελένης Εγκώμιον:
α΄(§11.1): Κόσμος πόλει μεν
ευανδρία, σώματι δε κάλλος, ψυχή δε σοφία, πράγματι δε αρετή, λόγω
δε αλήθεια. Τα δε εναντία τούτων ακοσμία.
(=Για την πόλη κόσμημα είναι η ευανδρία,( να
γεννάει πολλούς ωραίους και γενναίους άνδρες), για το σώμα είναι η
ομορφιά, για την ψυχή η σοφία, για την ανθρώπινη
συμπεριφορά που επηρεάζει συνανθρώπους κόσμημα είναι η εντιμότητα,
για όσα λέμε κόσμημα είναι η αλήθεια. Ακοσμία είναι οι
αντίθετες προς τις παραπάνω ιδιότητες.)
β΄(§ 11.8): Ει λόγος ην ο πείσας και την
ψυχήν απατήσας ου χαλεπόν απολογήσασμαι και την αιτίαν απολύσασμαι
... Ο γαρ λόγος δυνάστης μέγας εστί ... δύναται γαρ τον φόβον παύσαι και λύπην αφελείν και χαράν εργάζεσθαι και
έλεον επαυξήσαι ...).
(=Αν ήταν τα γλυκόλογα (του Πάρη) που την έπεισαν και
απάτησαν την ψυχή (της Ελένης), δεν είναι δύσκολο να την
υπερασπίσουμε και να την απαλλάξουμε από την κατηγορία ..Γιατί ο
λόγος είναι δυνάστης μεγάλος .... Μπορεί και το φόβο να παύει και τη
λύπη να διώχνει και τη χαρά να φέρνει και με συμπόνια περισσή να
γεμίζει την ψυχή ...).
*
Σχετικό άρθρο : Οι Σοφιστές.
*Αντιγράφουμε τα κείμενα από τη γνωστή έκδοση των
H.
Diels
- W.
Kranz,
Die Fragmente deρ
Vorsokratiker.
Αξιόλογη μελέτη για το Γοργία το βιβλίο της Τερέζας
Πεντζοπούλου - Βαλαλά, Γοργίας (εκδόσεις «Ζήτρος»).
Βασικό βοήθημα: Η αρχαία Σοφιστική (τα σωζόμενα αποσπάσματα).
Επιμέλεια -κείμενα- μετάφραση -σχολιασμός από τον Ν. Μ. Σκουτερόπουλο.)
|