|
|
Κυρίες κύριοι να
σας καλωσορίσω στην παρούσα εκδήλωση.
Μαζί θα δούμε και θα αναλύσουμε τον όρο
διδασκαλία της « Τοπικής Ιστορίας » μέσα στα
πλαίσια της σχολικής τάξης.
Από το 2003 με την εφαρμογή από την πολιτεία
του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Σπουδών ΔΕΠΠΣ
και των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών
ΑΠΣ το σχολείο αλλάζει . Ιδιαίτερα για το
μάθημα της ιστορίας τονίζεται:
|
|
Η θεσμοθέτηση
της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας επιδιώκει:
|
|
Η Τοπική Ιστορία
δεν είναι προβαθμίδα της Ιστορίας, αλλά
δυνατότητα προσέγγισής της. Στο σχολείο δεν
προστίθεται ως ένα νέο μάθημα με την παραδοσιακή
σημασία του όρου. Αντίθετα ενδείκνυται να
συνδεθεί ευθύς εξαρχής με εναλλακτικές μεθόδους
διδασκαλίας και συγκεκριμένα με τη μέθοδο
project.
Η μέθοδος
project
( Σχέδιο Μαθήματος ) δεν συνδέεται με τη σχολική
τάξη ( κτίριο ) αλλά εξωσχολικά, με
δραστηριότητες εκτός σχολείου. Τα στάδια ενός
προγράμματος Τοπικής Ιστορίας είναι τα εξής: |
|
|
Η Τοπική Ιστορία
λοιπόν, διερευνά το παρελθόν ενός μικρού σε
γεωγραφική έκταση τόπου, τον καθημερινό
πολιτισμό.
Τοπική Ιστορία
είναι γνώση και τρόπος βίωσης της ιδιαίτερης
πατρίδας. Στηρίζεται στον ψυχικό και πνευματικό
σύνδεσμο του ατόμου με τη γενέθλια γη, τη φύση
και τη ζωή σε αυτήν. Στην παράδοση, τον τρόπο
ζωής και τις αξίες της τοπικής κοινωνίας. Ο
ψυχικός σύνδεσμος με την ιδιαίτερη πατρίδα, τα
υγιή και ευγενικά αισθήματα προς αυτήν αποτελούν
τη βάση της αγωγής από την οποία ξεκινά η
συνολική γνώση και η κατανόηση του ευρύτερου
κόσμου.
Το ρόλο του
ιστοριογράφου μπορούν να τον υποδυθούν ακόμα και
οι ίδιοι οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου, του
Γυμνασίου, του Λυκείου. Μπορούν να κάνουν
συνεντεύξεις, να συγκεντρώσουν στοιχεία, να
συντάξουν ερωτηματολόγια, να συλλέξουν
φωτογραφίες, να διοργανώσουν εκδηλώσεις για ένα
σημαντικό τοπικό γεγονός.
Με βάση όλα αυτά
από την αρχή της σχολικής χρονιάς βγήκαμε έξω
από το σχολείο με τα παιδιά της Ε΄ τάξης, στα
πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης, στους
δρόμους της Γεράνειας, καταγράψαμε τις οδούς,
τις φωτογραφήσαμε, αναζητήσαμε στοιχεία και τα
επεξεργαστήκαμε και σήμερα ερχόμαστε να σας
παρουσιάσουμε το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε |
|
|
Κάντε κλικ εδώ για να
δείτε το πρόγραμμα
ολοκληρωμένο |
Βιβλιογραφία |
-
Δρ. Ιωάννης Φύκαρης, Σχολικός Σύμβουλος, 3ης
Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού
Πιερίας, Σεμινάριο με θέμα : «ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ» -
Σημασία - Δυνατότητες – Προοπτικές. Κατερίνη
12-12-2003.
-
Σεμινάριο 9 Π.Ε.Φ. «ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Αθήνα,
Μάρτης 1988 , σελ. 89 - 107.
-
Karl Frey, «Η μέθοδος project» σε μετάφραση
Κλεονίκης Μάλλιου. Εκδ Οίκος Αφων Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη
1986.
-
Υπουργείο
Eθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο:
Επιμόρφωση Σχολικών Συμβούλων και Εκπαιδευτικών Α/θμιας
και Προσχολικής Εκπαίδευσης στο ΔΕΠΠΣ και τα ΑΠΣ,
Επιμορφωτικό υλικό Α/θμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα,
Δεκέμβριος 2005.
-
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων -
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.
-
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων -
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Στοιχεία από τον παιδαγωγικό
σχεδιασμό του Δ.Ε.Π.Π.Σ και των Α.Π.Σ. της Υποχρεωτικής
Εκπαίδευσης.
-
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων -
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Η Διαθεματικό-τητα και
η Ευέλικτη Ζώνη αλλάζουν την παιδεία και αναβαθμίζουν
την ποιότητα της Εκπαίδευση.
-
Γιάννης Παπαγρηγορίου- Κώστας Χωρεάνθης- Διονύσιος
Ακτύπης- Μαρία Καϊλα- Θεόδωρος Κατσουλάκος, «Στα
Νεότερα Χρόνια Ιστορία ΣΤ Δημοτικού» , εκδόσεις
ΟΕΔΒ, Έτος Έκδοσης: 10-2001.
-
Φίλιππος Αν. Ζυγούρης, «Ιστορικά σημειώματα περί
Σιατίστης και λαογραφικά αυτής», επιμέλεια Θεοδώρα
Ζωγράφου – Βώρου, Σιάτιστα 2010
-
Βώρου
Φ. Κ., Τοπικά και «Τοπιογραφία» για την Τοπική
Ιστορία ως μέρος της σχολικής Παιδείας ,
http://www.voros.gr/did/ar0811a.pdf
-
http://www.pi-schools.gr/programs/depps/
-
ΦΕΚ των νέων ΔΕΠΠΣ – ΑΠΣ,
-
ΦΕΚ 303Β/13-03-2003 , ΦΕΚ 304Β/13-03-2003
|
|
|